„Co si pamatuji na ženách ze svého dětství, je jejich parfém – vůně trvá déle než samotný okamžik,“ řekl návrhář Christian Dior ve své biografii. Podle něj je parfém „nepostradatelným doplňkem a posledním dotekem na šatech.“ Jeho výrok dokazuje, že vůně je důležitým prvkem stylu, na kterém by ženy a muži neměli šetřit. Které parfémy se staly legendárními a oblíbenými po celém světě?
Opium – Yves Saint Laurent
Kořeněná orientální vůně, ve které se mísí aroma květin, exotického ovoce, koriandru, skořice a pepře, je opravdovým čichovým opiátem. „Chci vytvořit parfém pro čínskou císařovnu,“ vyjádřil se k tomu tehdy návrhář Yves Saint Laurent. A tak vznikl parfém Opium, který byl poprvé představen v roce 1977. Jeho kontroverzní název nezůstal bez odezvy. Mnozí ho považovali za jakousi návrhářovu toleranci a schválení užívání drog. Ve Spojených státech dokonce čínští Američané požadovali jeho změnu a veřejnou omluvu Laurenta, který byl prý necitlivý k čínské kultuře. Jméno parfému nakonec zůstalo a jak se říká, i špatná reklama je reklama, a pobouření kolem názvu mu přineslo spíše slávu. Pokud si přejete alespoň smyslově se přesunout do orientálních dálek, Opium je jasnou volbou.
Trésor – Lancôme
Pokud jste bláznivě zamilovaná, sáhněte po parfému Trésor od Lancôme a zamilujete se ještě víc. Trésor je totiž se svou směsí bergamotu, broskví, šeříků, konvalinek, růží a vanilky ztělesněním lásky. Vůni vytvořila Sophia Grosjman v roce 1990 a o dva roky později se parfém stal neprodávanějším na světě. Stal se ikonickým i pro svůj flakón, který představuje obrácenou pyramidu. Design je inspirován stylem Art Deco, který byl populární na začátku 20. století, a vyvolává pocity luxusu a potešení. Protože l´amour est un trésor (protože láska je poklad).
Miss Dior – Dior
Christian Dior si představoval „vůni, která by byla jako láska“. Takové byly instrukce tvůrcům prvního parfému od Diora, nad názvem si ovšem návrhář lámal hlavu. Na ten přišel až v okamžiku, kdy jeho múza Mitzah Bricard v jeho butiku vykřikla „Podívejte, to je Miss Dior!“ ve chvíli, kdy do dveří vcházela Diorova sestra. „Miss Dior! To je můj parfém!“ zahlásil designér. A tak v roce 1947 vznikla romantická a elegantní vůně, po jejímž nanesení se budete cítit jako pravá Francouzka. Vůně tvoří tóny gardénie, bergamotu, karafiátu, jasmínu, růže a narcisu – květiny, které měl návrhář spojené se zahradou v jeho rodném francouzské městě Granville.
Chanel No. 5 – Chanel
A na závěr tu máme asi nejznámější vůni na světě. „Do postele chodím oblečená jenom v Chanelu No. 5,“ řekla kdysi ikona Marilyn Monroe. Můžeme tak vidět výjimečnost tohoto parfému, když si ho oblíbila i samotná Marilyn. Světlo světa spatřil parfém už v roce 1921. Gabrielle „Coco“ Chanel tvůrce instruovala, že si přeje „ženský parfém s ženskou vůní“, který by ztělesňoval 20. léta 20. století. Název parfému je prý čistě logický. Z testovacích vzorků se Coco nejvíce líbil ten s pořadovým číslem 5. Nicméně návrhářka měla toto číslo spojené i se svým dětstvím. Cesta, po níž každý den chodila do kostela, měla dlaždice, na kterých se opakovala číslice pět.
A jakou vůni používáte vy? Vybraly byste si z těchto nejslavnějších?
Monika Ryšavá
s...