Znáte přísloví: „Co můžete udělat dnes, můžete udělat i zítra?“ Tak asi takhle nějak vypadá začátek prokrastinace neboli odkládání věcí na zítřek, na později nebo na dobu neurčitou. Občas se může stát, že toho máte opravdu hodně a odložení nějakého konkrétního úkolu je nutné, ale pokud se z tohoto přístupu stane pravidlo, je načase začít s tím něco dělat.
1) Zbavte se stresu
Tím, že budete věci odkládat na jiné dny, se stresu opravdu nezbavíte, spíše naopak. Zkuste úkoly a pracovní záležitosti vyřídit hned, jak je to možné. Nejenže se zbavíte stresu, ale navíc získáte i volný čas, který pak můžete věnovat svým koníčkům a zálibám.
2) Nebuďte líní
Lehce se to řekne, hůře se to dělá. Věděli jste, že lenost patří k sedmi smrtelným hříchům? Pokud se chcete zbavit lenosti, zkuste ji „přepracovat“. Možná se vám zpočátku nebude chtít a budete se do práce nebo učení muset nutit, ale jakmile se dostanete do tempa, půjde vám to skoro samo.
3) Odměňte se
Stanovte si cíl, a pokud jej úspěšně zvládnete, odměňte se. Může to být příjemná večeře s partnerem, odpíraná čokoláda nebo třeba koupě nového svršku do vašeho šatníku. Tato odměna vás bude motivovat, abyste rozdělanou práci dokončili.
4) Spěte kvalitně
Kvalitní spánek je základem úspěchu. Dopřejte si alespoň 8 hodin ničím nerušeného spánku. Spěte ve vyvětrané místnosti, kde vás nebude rušit ani světlo z ulice, ani zapnutá televize. I když to možná nevnímáte jako rušivé elementy, vaše tělo všechny tyto signály vnímá a brzy se to na něm může projevit.
5) Pracujte ráno
Máte problém napsat bakalářskou práci, odevzdat zakázku v termínu nebo dokončit třeba přestavbu bytu? Pracujte ráno. V tuto dobu máte nejvíce energie, jste na vrcholu svých sil a také vám práce půjde mnohem snáz. I vaše mysl je ráno a dopoledne nejaktivnější.
6) Naplánujte si úkoly
Každý správný manažer má plán. A nejen manažer, ale i úspěšný podnikatel, zaměstnanec, který se nechce stresovat, a student, který zvládá zkoušky. Plán je opravdu důležitý. Napište si, co všechno a dokdy musíte stihnout. Poté se podle svého plánu řiďte a brzy uvidíte, že nějaký čas možná i ušetříte.
7) Začněte tím nejhorším
Pokud před sebou máte opravdu nepříjemný a náročný úkol, začněte právě tím. Všechno, co budete dělat poté, vám již přijde snadné, takže práci budete mít rychle hotovou. Uvidíte, že když se překonáte a zvládnete na začátku to nejtěžší, namotivuje vás to práci dokončit a mít volno a klid.
8) Řekněte si o pomoc
Není nic hrozného na tom, že požádáte kolegu nebo třeba kamaráda o pomoc. Přátelé a známí jsou od toho, abyste se jim mohli svěřit s čímkoliv, a ti dobří kamarádi vám i rádi pomohou. Ve dvou nebo ve skupině se navíc o daném problému lépe pobavíte a možná naleznete i zcela originální řešení. Navíc vás parťák donutí práci dokončit a úspěšně zvládnout.
Máte také problém s odkládáním věcí na jindy? Jak s tím bojujete?
Michaela Michalíková
s...