Snad každá žena miluje nakupování. V obchodech dokážeme trávit dlouhé hodiny, nákupy nám zkrátka zlepšují náladu, pomáhají vyrovnat se s negativními emocemi. Nákupy jsou pro nás balzámem na duši, určitým druhem relaxace, který nám dovoluje zapomenout na běžné starosti života. Zajímavá studie dokonce odhalila, že je nakupování pro ženy důležitější než sex.
„Chuť“ na nákupy
Je všeobecně známo, že menstruační cyklus ovlivňuje chování každé ženy. Mění se její nálada i stravovací zvyky. Nyní se ale ukazuje, že ovlivňuje také „chuť“ něco si koupit. Nakupováním se totiž ženy vyrovnávají s příznaky premenstruačního syndromu, který je způsoben hormonálními změnami. Stejné hormonální výkyvy, které ovlivňují naši náladu a chutě, přispívají také k impulzivnímu nakupování.
10 dní před menstruací
Je přirozené, že každá žena chce dobře vypadat a líbit se. Vědci však nyní přišli se zajímavým zjištěním. Podle nich ženy nejčastěji vyráží do obchodů během deseti dnů před menstruací. Toto chování souvisí s hormonálními změnami, které menstruační cyklus doprovází. Jedná se pravděpodobně o reakci na silné negativní emoce. Ženy se totiž v této fázi cítí stresované a deprivované, jsou podrážděné, náladové, úzkostné, přecitlivělé.
Kolísání hladiny hormonů ovlivňuje část mozku, která je zodpovědná za emoce a sebeovládání. To je také důvod, proč v tomto období nakupujeme daleko intenzivněji, impulzivněji a nekontrolovaněji než během zbytku měsíce. Po takových bouřlivých nákupech se pak často cítíme provinile. Ženy se více soustřeďují na svůj zevnějšek, zkrášlování, chtějí se cítit atraktivnější, chtějí zapůsobit na ostatní, proto utrácejí hlavně za šaty, make up a boty na podpatcích.
Dědictví po předcích
Tento vzorec chování má své počátky už u našich prapředků. Ženy totiž věnovaly svému zevnějšku větší péči v období plodných dnů, kdy byla pravděpodobnost početí nejvyšší. Hlavním úkolem tak bylo soustředit více pozornosti na svůj vzhled, aby si jí muž všiml, měl s ní styk a ona otěhotněla. A vědci se domnívají, že stejné mechanismy nyní vedou ženu k většímu nakupování právě během této fáze. Toto chování tedy probíhá automaticky, bez ohledu na to, jestli si to žena vědomě přeje nebo ne, je to řízeno jejím hormonálním cyklem.
Dalším vysvětlením může být také ovulace. Ženy se v nejplodnější fázi cyklu snaží být co nejpřitažlivější, což ostatně dokazuje i druh zboží, které kupují.
Pokud tedy musíte šetřit, raději se v týdnu před menstruací všem obchodům širokým obloukem vyhněte nebo alespoň nechejte doma kreditní kartu, vaše výdaje tak budete mít více pod kontrolou.
Co si o tom myslíte vy? Máte na nákupy větší chuť před menstruací?
Šárka Nádeníčková
s...